Jika sesuatu itu diucapkan, maka ia tidak akan menjadi sesuatu yang tidak diucapkan.
cth: terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata burk padahnya.
Oleh sebab itu, kdg2 kita perlu mempertahankan @ mengadili sstu mesej negatif yang diterima.
Jadi kaedah yang plg selalu digunakan ialah dengan berdalih.
Berdalih juga digunakan di dalam komunikasi dan tingkah laku.
Terdapat 3 keadaan yang selalunya memerlukan kita utk berdalih:
ØKamu mengatakan sesuatu
ØKenyataan kamu dipandang negatif, jadi kamu tidak ingin dilibatkan dgn kenyataan itu
ØSeseorang mendengar mesej atau keputusan daripada mesej itu. Saksinya mungkin bos, kwn2 @ rakan sekerja tetapi kamu juga adalah saksi terhadap mesej yang kamu sampaikan.
Excuses adalah penerangan @ tindakan yg akan mengurangkan kesan negatif kepada pelaku, oleh itu kita perlu kekalkan imej positif kepada diri sendir dan orang lain.
Berdalih ini selalunya berlaku apabila kita ingin mempertahankan diri daripada tuduhan yang dilemparkan kepada kita.
Terdapat 3 jenis pernyataan excuses yang telah dikenalpasti:
“I didn’t do it” type
-kamu mendakwa diri kamu tidak melakukan perkara tersebut
“It wasn’t so bad” type
-kamu mengatakan perkara tersebut tidaklah terlalu buruk seperti yang dianggap oleh orang lain
“Yes, but…” type
-kamu mendakwa diri kamu telah meringankan sesuatu keadaan yang berlaku
MOTIVES FOR EXCUSE MAKING
Motivasi ini adalah utk meningkatkan keyakinan diri dan untuk mempamerkan imej yg positif kpd diri sendiri dan orang lain.
Berdalih juga dpt mengurangkan tekanan yg tercipta daripada perlaksanaan yg buruk.
Berdalih membolehkan kita mengambil risiko dalam tingkah laku yg mungkin tidak berjaya.
Cth: saya sakit tekak tapi tak apa, saya akan cuba berucap.
Berdalih boleh juga digunakan utk mengekalkan perhubungan.
Cth : kita mengkritik perangai kwn, kemudian mendapati kritikan itu dipandang negatif jadi kita berdalih dengan mengatakan bhw kita sgt penat dan tidak dapat berfikir dgn baik
GOOD AND BAD EXCUSES
Good excuse-makers akan menggunakan excuse secara sederhana.
Mereka akan menggelakkan excuse kepada org yang tahu apa yang terjadi.
Mengelakkan diri dari menyalahkan org yang bekerja dgn mereka, dan mereka tidak akan menyumbang kegagalan kpd org lain @ organisasi.
Akan bertanggungjawab serta mengakui kesalahannya.
Bad excuse-maker pula selalunya menggunakan excuse walaupun dlm keadaan yg tidak sesuai.
Mereka juga sering menuduh rakan2 sekerja dan menyumbang kegagalan kpd orang lain @ organisasi.
Di samping itu, mereka akan menolak utk mengakui kesalahan dan bertanggungjawab kpd kegagalan itu
5 ELEMENTS OF BEST EXCUSES.
Berlakon seolah2 kamu memahami masalah rakan kamu dan mengatakan bahawa perasaannya itu adalah wajar.
Tunjukkan rasa bertanggungjawab.
Kamu mengaku yang kamu tidak senang dengan apa yang kamu lakukan. Jelaskan yang kamu tidak gembira dgn apa yg tlh dilakukan.
Minta maaf atas apa yg tlh dilakukan
Terangkan yang perkara2 spt itu tidak akan terjadi lagi.
No comments:
Post a Comment